motospecjalista.pl

Czy będzie można rejestrować auta z kierownicą po prawej?

auto z kierownicą po prawej stroniePolska będzie musiała wyrazić zgodę na rejestrowanie aut z kierownicą po prawej stronie. Tak zwane “angliki” mogą być tańsze nawet o 7 tysięcy złotych od swojego “niemieckiego” odpowiednika. Czy warto zainteresować się taką ofertą?Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu orzekł, że nasz kraj narusza zasadę swobodnego przepływu towaru obowiązującą na jednolitym rynku. Sędziów nie przekonały tłumaczenia rządu w Warszawie, który powoływał się na względy bezpieczeństwa. Argumentował, że kierownica po prawej stronie ogranicza pole widzenia kierowcy przy wyprzedzaniu.

Według sędziów zakaz rejestracji jest nieproporcjonalny do celu jakim przyświecał Polsce, w celu jego osiągnięcia. Stwierdzili, ze w celu jego realizacji wystarczy zastosować inne rozwiązania, które nie naruszają prawa Unii Europejskiej, między innymi regulacje świateł, montaż dodatkowych lusterek i dostosowanie auta do ruchu. Jednym z plusów samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii jest niska cena, minusem dosyć wysokie koszty, które trzeba ponieść zmieniając układ kierowniczy i cały osprzęt. Pomimo tego, że Unia Europejska zażądała zmiany przepisów, polskie prawo nadal nie pozwala na rejestrację pojazdu z kierownicą po prawej stronie. W czerwcu tego roku Ministerstwo Transportu przygotowało projekt zmian w ustawie, ale nie wszystkie resorty ją poparły. Projekt zakładał możliwość rejestracji „anglika” już po minimalnych przeróbkach, takich jak zaklejeniu świateł specjalną folią i przestawieniu lusterek. Koszt takich przeróbek oscylowałby wtedy w okolicach kilkudziesięciu złotych. Obecnie, żeby dostosować samochód do przepisów trzeba wydać kilka tysięcy złotych.

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu, nasz kraj będzie musiał pozwolić na rejestrowanie aut z kierownicą po prawej stronie. Dotyczy to zwłaszcza samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii przystosowanych do ruchu lewostronnego. Średnia cena modyfikacji to wydatek około od 4 do nawet 10 tys. zł. Wszystko zależy od marki auta i od rzetelności warsztatu, który dokonuje zmian. Podzespoły, które najczęściej trzeba zmodyfikować lub wymienić jest sporo – od ściany grodziowej, poprzez boki drzwi, kokpit kierowcy, fotele, wkłady lusterek kończąc na pompie hamulcowej i oczywiście układzie kierowniczym.

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email