motospecjalista.pl

Czy warto montować sztywne koło zamachowe zamiast dwumasy ?

Posiadacze samochodów które zostały wyposażone przez producenta koło dwumasowe, stają często przed dylematem czy zastąpić je sztywnym kołem zamachowym W przypadku awarii tego pierwszego. Do takich dylematów dochodzi ze względu na cenę nowego koła dwumasowego która może być znacznie wyższa niż jego sztywny zamiennik. 

koło dwumasowe LUK

Należałoby się zastanowić dlaczego producenci samochodów zaczęli stosować koła dwumasowe Skoro są one droższe i ulegają stosunkowo częściej awarii niż sztywne koła zamachowe.  Zastosowanie dodatkowego tłumienia jakie jest użyte w dwumasowym kole zamachowym wymuszone zostało przez nowe nowsze silniki z zapłonem samoczynnym, które generowały znacznie więcej drgań przenoszonych na układ napędowy niż ich poprzedniki. Przestały już wystarczać sprężyny umieszczone w tarczy sprzęgła które miały tłumić drgania. Dlatego trzeba było dołożyć dodatkowe tłumienie w postaci długich sprężyn w kole dwumasowym. Wymiana koła dwumasowego na sztywne powoduje że tłumienie całego układu będzie już niewystarczające. Szkodliwe drgania wytwarzane przez silnik będą przekazywane na cały układ napędowy i będą prowadzić do przedwczesnego zużycia skrzyni biegów oraz przegubów napędowych lub całych półosi.

Stosując takie rozwiązanie czyli wymianę koła dwumasowego na koło sztywne należy przekalkulować opłacalność takiego zabiegu który może co prawda zaoszczędzić nieco pieniędzy na zakupie koła dwumasowego ale też może doprowadzić do awarii samochodu

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email